Zir o Bam Zir Zamin Reviews By Motahedin





..:::اخبارهای جدید رپ فارس:::..
















Zir o Bam Zir Zamin Reviews By Motahedin

مقدمه :
نگاه خاص و لحن متفاوت قاف برای اعتراض و تحول به زبان رپ ، آشنایی قبلی مخاطب با کسی است که هفتم مهر برای اولین بار آلبومی پر از سنت شکنی ها و درخواست انقلاب هنجارها و هیپ هاپی اصیل تحت عنوان " زیر و بم زیرزمین " منتشر میکند . اجتماع خوانی با لحنی ماهرانه که اصول را طی سالیان متعدد فعالیت خود شناخته ، میداند که چه میخواهد و در " صبح مثنوی " خواسته ی اصلی خود از رپ را آشکار میکند .در " زیر و بم زیرزمین " خوانندگان دیگری چون Reveal ، بیداد ، هفت خط ، Lowkey و فدایی قاف را همراهی میکنند . 12 آهنگ که سعی بر حفظ تنوع داشته ، گرچه به طور کامل به فروغ دست نیافته است .
رپ ما نیاز به " زیر و بم زیرزمین " داشت . اثری که سعی کرد تا میتواند علاوه بر تحقق خواسته های قاف در باب شعری ، مخاطب را با هنر القای معنا در دل صداها از مهدیار به وجد بیاورد که تا حد بسیار بالایی موفق بود .امیدوار هستیم چنین آثاری جسم خشکیده رپ را که در آوارِ تهاجم مخرب های شهرت طلب فریاد کمک میزند ، نجات دهد .

بررسی سیر داستانی آلبوم :
همانطور که از اسم آلبوم معلوم هستش اکتر آهنگ های آلبوم زیر و بم زیر زمین راجع به داستان های خیابونی و اجتماعی و کمی هم سیاسی هستش و علی سعی کرده که وقایع و حقیقت های تلخ جامعه رو با زبون و کنایه های خاص خودش بگه و از این لحاظ میشه گفت که هدف این آلبوم باز کردن گوش مردم هستش . نکته جالب دیگه از آهنگای این آلبوم میشه به آهنگ خاور میانه و همکاری علی و با لوکی اشاره کرد که موضوع این آهنگ تقریبا با کل آلبوم متفاوت هستش و این آهنگ طعم و اثر موزیک لو کی رپر انگلیسی
که آهنگاش اکثرا زد کاپیتالیسم هستش رو میده و یکی دیگه از نقاط درخشان آلبوم از نظر موضوعی هستش .

بررسی نحوه پخش و توزیع آلبوم زیر و بم زیر زمین :
متاسفانه به دلیل محدودیت در مورد اطلاع رسانی در مورد فروش آلبوم ها و نبود مرجع در این خصوص در کشور اطلاع دقیقی نمیشه از فروش آلبوم ها مخصوصا آلبوم های زیر زمینی یافت و آلبوم زیر و بم زیر زمین هم از این قضیه مستثنی نیست ولی میشه در مورد این قضیه حدس هایی زد و نحوه مارکتینگ اون رو مورد بررسی قرار داد. در مورد تبلیغات آلبوم میشه گفت که خبر پخش آلبوم یکی دو سالی بود که بر سر زبان ها بود ولی خبری از آلبوم نشد و این خبر کم کم جدیت خودش رو از دست داد تا این که از اواخر سال 89 قاف و مهدیار فعال شدند تا نشون بدن که خبر این آلبوم جدی هست . از دیگر تاکتیک های مهدیار و قاف برای تبلیغ برای آلبوم استفاده از اسم آلبوم در آهنگای پخش شده قبل از آلبوم توسط قاف ( بسه مفت بری) و فدایی ( در اوترو آهنگ واسا لاشی در آلبوم انجام وظیفه بود ) و با توجه نظر مثبت شنوندگان در مورد این آهنگها این حرکت تاکتیک مناسبی برای تبلیغ آلبوم به شمار میاد و سر انجام یکی دو هفته قبل پخش آلبوم مهدیار و علی آهنگ بسه تاریکی که از ممتاز ترین آهنگ های آلبوم به شمار میاد رو منتشر کردند و تاریخ انتشار آلبوم رو اعلام کردند . از نظر فروش آلبوم ، این آلبوم به نظر میرسه که به صورت مستقل، زیر زمینی و بدون وابستگی به هیچ کمپانی بزرگ موزیک ایرانی مثلا آونگ منتشر شد و فقط از اینترنت قابل خریداری هستش و ما امیدواریم که این آلبوم به سرنوشت اکثر آلبوم های ایرانی دچار نشه و بتونه فروش مناسبی در بازار داشته باشه.


در پایین توضیحات مهدیار در مورد دلیل تاخیر آلبوم که در وبلاگ شخصیش منتشر شد رو میتونید بخونید :

آهنگسازی و نوشتن اشعار زیر و بم زیرزمین اوائل پاییز ۸۶ آغاز شد و تا پایان زمستان ۸۶ به اتمام رسید. البته به جز اشعار قسمت‌های خوانندگان مهمان.؛
ضبط آلبوم به دلیل مشکلات مالی و سیاسی در استودیوهای عمومی‌ امکان‌پذیر نبود. نیافتن استودیو خصوصی مطمئن موجب شد نزدیک به یک سال در کار وقفه بیفتد.؛
اواسط زمستان ۸۸ کمک مالی رضا سروی برای حمایت از آهنگ بسه مفت‌بری باعث شد امکان فراهم کردن یک استودیو خانگی در اتاق قاف ایجاد شود و ضبط آلبوم آغاز شد.؛
ضبط قسمت‌های قاف، بیداد، ۷خط و اشراق یک ماه طول کشید و پس از آن آلبوم وارد مرحله‌ی میکس شد.؛
اوائل تابستان ۸۹ به اروپا رفتم و به دلیل مشکلات شخصی‌ بیش از یک سال در کار وقفه افتاد.؛
اوائل پاییز ۸۹ ضبط قسمت فدائی در پاریس انجام شد. همزمان قسمت‌های ریویل و لوکی هم در لندن ضبط شدند.؛
اواخر پاییز ۸۹ میکس آلبوم در شهرک بین‌المللی هنرها در پاریس به پایان رسید و آلبوم برای مسترینگ به استودیو جو داچرمن در برلین ارسال شد.؛
حدود ده روز مسترینگ با تجهیزات آنالوگ طول کشید.؛
پس از مسترینگ، نسخه‌ای از آلبوم برای طراحی گرافیک به هیراد صباغیان در کالیفرنیا ارسال شد.؛
اواخر پاییز ۸۹ زیر و بم زیرزمین آماده‌ی پخش شد.؛
ابتدا تصمیم بر آن بود که با آوردن قاف به اروپا، با خیالی آسوده آلبوم عرضه شود. شش ماه صرف تلاش برای ویزا گرفتن شد که بی‌نتیجه بود.؛
به دلیل کمبود سرمایه‌ی مالی، عرضه‌ی آلبوم در قالب سی‌دی همراه دفترچه امکان‌پذیر نبود.؛
در آخر قرار شد ۷ مهر ۹۰ زیر و بم زیرزمین به صورت دیجیتال عرضه شود.؛

تمام تلاشمان برای ملموس‌تر شدن موسیقی‌ متن زیرزمین برای اهالی آن بوده است.؛

با سپاس؛

مهدیار                                                                      
بررسی آهنگ های آلبوم به اختصار :

1 - صبح مثنوی ( فلسفی ، حماسی ) :
محتوای اصلی این قطعه که اولین آهنگ آلبوم زیر و بم زیرزمین بود ، رویا طلبی و فرار از باید هایی است که آنها را نمیخواهی ، باید هایی که به کرار در بطن جامعه نمایان است . عشق خواهی و روش زندگی که با عقاید قاف گره خورده و این علاقه به حماسه " صبح مثنوی " را میسازد . اثری که رویای قاف در رپ را هم نمایان کرد . " جهانی شدن " . اعتقاد به خدایی که جهان را برای برآورده شدن آرزوهای انسان ها ساخت که به نظر من رهایی از بند بایدها حتی به باور دینی یا تجربی با هر باور دیگری بر میگردد که عدم آشنایی مخاطب با این باور او را در چنین تصمیمی به رهایی سست میکند واحتمالا حرف به عمل نمیرسد و در پشت پرده ی شعار ، تصمیم ، پنهان میشود . لحن قاف ویژگی زیبایی است در شناسایی آثار او که روی ضرب آهنگ مهدیار که در ابتدای آهنگ فضای حماسی فوق العاده ای به کار داد ، به شکوفایی میرسد . به اجمال صبح مثنوی اینتروی خوبی بود که نیاز به موشکافی عمیق در دلیل باید ها و نیاز ها دارد که از دید قاف رویا طلبی و عشق خواهی پاسخی برای دو راهی باید و خواستن است .

2 - بالاتر 1 ( گنگ ) :
لحن خاص قاف در نیش و کنایه ها ، ابراز توانایی های فردی و قابلیت سوژه سازی مخاطب را تحریک به شنیدن میکند . گرچه ترکیب قاف و مهدیار در دومین آهنگ آلبوم مخاطب محوری را کم تر مورد توجه قرار داده بود ، اما نمیتوان از جذابیت گنگ سرایی های قاف و خلاقیت های مهدیار ساده گذشت . پیام های درونی همچون درخواست عمل گرایی به جای چرخش زبان ، زیر لایه هایی از نگرش قاف نسبت به شعارگران امروز را گنگ گونه هویدا میکرد . فلو و استایل قاف تنظیم شده بود اما مسلما این کار بهترین استایل قاف نبود . به اجمال توقع مخاطب در حیطه ی سبک گنگ از چنین ترکیبی بالاتر بود .

3 - تاریکی ( اجتماعی ، اعتراضی ) :
" تاریکی " از دل خیابانها برخاست و سعی برنمایش واقعیت ها به زبان طعنه داشت که تا حد بسیار بالایی موفق بود . عملکرد قاف چه در باب شعری و چه در حمله ی استایل به تن بیت ، تجلی جالبی از اعتراض به همراه داشت . بنیان تحول چه در آهنگسازی چه در فلو بهترین دستاورد ترکیب اصلی این آلبوم را رقم زد . مهدیار یکی از بهترین عملکرد های خود را داشت . اثری به یاد ماندنی که هویتی برای " زیر و بم زیرزمین " بود . بیان مسایل با نگاه ویژه ی قاف بیش از هر چیز مخاطب را جذب کرد و پخش این ترک قبل از پخش آلبوم خود از شناخت قوی قاف و مهدیار روی عملکرد خود و تلاشی برای شناساندن " زیر و بم زیرزمین " به اهل رپ خبر میداد . تاریکی اوج خستگی و تحول طلبی شاعر را به خوبی نمایان کرد . فرار از کلیشه های اجتماعی خوانهای امروزی نکته ی جالب این اثر بود . به اجمال تاریکی اثری به یاد ماندنی است که زیر و بم زیر زمین آن را میطلبید .

4 - هدف ( فیت بیداد ) (گنگ - فست) :
اولین فیت آلبوم و تلفیق رپ با سبک سنتی که اولین تجربه ی رسمی قاف به صورت فست خوانی بود . شگفت زدگی مخاطب از تفاوتی در استایل قاف که برای آلبوم لازم بود . همکاری بیداد به زیبایی آهنگ می افزود . تلاش بیشتری برای مخاطب محوری صورت گرفته شده بود اما نمیتوان از کلیشه هایی که در شعر آهنگ نمایان بود ، چشم پوشید . آن هم از شاعری که خلاقیت در دید ، ویژگی بارز اوست اما نوشتن شعر برای استایل فست مهارت هایی میطلبد که البته با توجه به اولین تجربه ی قاف قابل قبول بود . دوری از یکنواختی که وظیفه ی بیداد بود ، به خوبی مخاطب را به ادامه ی آهنگ جذب میکرد . ترکیب این سه تن اثری ساخت که میتوان به جرات گفت شهرت کاری هر سه نفر اعتبار و توقعی از قبل به مخاطب میداد که از سطح این کار بالاتر میرفت . امیدوار هستیم قاف سبک فست را در موضوعات دیگر نیز به کار برد .
 
5 - ایران ( فیت 7 خط ) ( اجتماعی ، سیاسی ) :
دومین فیت آلبوم و همراهی 7 خط با قاف در به اوج رسیدن کلیشه ها !
نگاه تکراری به مسایل اجتماعی و سیاسی بدون خلاقیت تازه ای در نوشتن . لحن خاص قاف پشت پرده های تکرار ، گم شده بود . 7 خط هم حرف تازه ای حول چنین مسایلی نداشت . شاید تکرار بیش از حد چنین آهنگهایی این حس را به مخاطب القا میکند . به هر حال مهدیار باز هم سعی در استفاده از سازهای سنتی و خلاقیت در حیطه ی خود بود که تلاش او زیر لایه های زاید نوشته ی کار پنهان شد . شاید کار مربوط به سالهای ابتدایی ساخت آلبوم بوده و پس از چهار سال پخش چنین آهنگی برای مخاطب و برای سطح قاف چندان جالب نیست . اثری معمولی که در قبال توانایی های این ترکیب ( مهدیار و قاف و 7 خط ) حق کافی را ادا نکرد .

6 - حس غریب ( اجتماعی ، خیابانی ) :
تشابه عمیق " حس غریب " با " تاریکی " تا حدی جالب و تا حدی مخاطب زدگی را به دنبال داشت .اصرار و مانور روی مساله ی اختلاف و تفاوت ارزش های قشر های مختلف جهت دار بودن افکار قاف را نمایان میکرد . استایل قاف همان استایل قدیمی و خاص خود او بود . تلاش برای نمایش باطن خیابانی خود و درک های حاصل از زندگی خیابانی ، حرکت قاف در " حس غریب " بود . قاف در چنین آهنگهایی فلوی خوبی دارد و بسیار هماهنگ با مهدیار . دلیل تکرار چنین ترکهایی در آلبوم برای آشنایی مخاطب با زیر و بمی است که قاف سرد و گرم چشیده ی آن است .

7 - خاورمیانه ( فیت لوکی ) ( اجتماعی ) :
" خاورمیانه " آهنگی کاملا متفاوت با سایر آثار آلبوم چه در تشکیل بافت مفهومی و چه در نوع فیت بود که الزامی هماهنگ با سیر داستانی آلبوم طی میکرد . جبر مکانی که قاف درگیر آن شده و باز نیش و کنایه هایی از جنس قاف نسبت به مسایل اجتماعی و سیاسی خاورمیانه . دو استایل متفاوت که مخاطب را جذب و در عین حال فضای زایدی در کار که مخاطب زدگی را به دنبال دارد . اینترویی عصبی که فضای تاریک کار را به رخ میکشد و بیتی هماهنگ که میتوان گفت صداهای بیت مهدیار فرم کار را حفظ و گفت و گویی با مخاطب دارد . به اجمال " خاورمیانه " یک اثر خوب و لازم برای زیر و بم زیرزمین بود .

8 - فضای سرد ( اجتماعی ) :
تلفیق سبک رپ و سبک سنتی اینبار با ریشه هایی از خود بینی و کم تر اعتراض . نگاه زهر خورده از تزویرها ، تظاهرها و نفع طلبی های امروز ما . قاف با حس مینویسد و با منطق و حس میخواند و با اوترویی فکر شده تلنگری به مخاطب میزند که شعر من تنها درگیر حس نیست . " فضای سرد " از نظر یک آهنگ برای چنین آلبومی ، بسیار عالی حق خود را ادا کرد . شیوه ی شعر نویسی و فلوی قاف و همچنین تنوع زیبای شروع ورس ها ، حس زدگی به مخاطب نمیداد . چینش درام و آهنگسازی دلنشین و متناسب با فضای تیره و سرد کار بود . کروس بسیار زیبا اجرا شد ، به اجمال این اثر هویتی که تاریکی قبل از انتشار آلبوم برای زیر و بم زیرزمین ساخته بود را حفظ کرد و به آلبوم رنگی تلخ و البته متناسب با سیر آلبوم بخشید .

9 - مرجان ( فیت ریویل ) ( احساسی ) :
قلم ؛ حس کسی را نمیشناسد ، قاف با حس مینویسد . از تنهایی ، غم های دوری و به طور کلی دوری از خواسته مینویسد . زیبایی خاصی صدای مرجان به حال و هوای کار میدهد . وظیفه ی " مرجان " ارتقای سطح تنوع آلبوم و جلوگیری از یکنواختی و شباهت آثار از نظر ساخت بدنه ی اثر است . ریویل به زبان خود میگوید و میتوان قاف را در جلوگیری از یکنواختی آلبوم موفق دانست . فلوی قاف و هم چنین شعر نویسی و چینش کلمات بسیار قوی بود و استایل متفاوت رویل به کار تنوع خاصی بخشید . میکسی زیبا و سمپلینگ زیبایی که مهدیار عهدار آن بوده . بار دیگر شاهد قدرت و هماهنگی ترکیب اصلی این آلبوم بودیم که حس مخاطب را راضی کرد اما مسلما زیر لایه های حسی شاعر هم جزیی از گذران عمر وی در زیرزمین بوده که " مرجان " هم توانست به خوبی از پس حفظ سیر داستانی آلبوم بر آید .
 
10 - میان غم هایم ( فیت فدایی ) ( احساسی ، اجتماعی ) :
ترکیب بسیار جالبی که از نظر تناسب برای یک کار مشترک و هم چنین از نظر نزدیکی عقاید " میان غم هایم " را ساخته ، چرخه ی حسی را در نوشته ها حفظ کرده و با مهارت و به طور متفاوت هر کدام روی آواهای فکر شده به رپی اصولی با قلمی خیابانی انجامیده . بیان نحوه و شیوه ی زندگی یک جوان میان غمهایش آغشته به اعتراض به علل که البته مانند اکثر رپ آهنگ های ما از این نظر که دیدگاه فلسفی نسبت به اصالت و دلیل واجب الغم ندارد ، تا حدودی تکراری است . نسبیتی که میان غم ها پیروی از سنت ها داشته ، یا واحدیتی که باعث عامه ی غمها شده و بی شک آن واحدیت در ابتدا " بودن " بوده ، و عدم توجه شاعر به چنین افکاری یک ضعف در عمق معنای غم در شعر شاعر میگردد که معمولا با شخص گرایی از آن میگذرند اما مخاطب آنچنان به دنبال شخص گرایی نیست . فلو و استایل خاص هر دو رپر تنوعی میشود که مخاطب را از بارها گوش دادن " میان غمهایم " خسته نکند . به اجمال اثری بسیار خوب در باب فنی و با تکراری بی تقصیر در متن که به بارها شنیدن می ارزد .

11 - بالاتر2 ( گنگ ) :
باز شاهد کار گنگی از قاف هستیم که اگر ملاک توانایی های فردی قاف در استایل یا شعر نویسی و مهارت مهدیار باشد ، چربشی از مهارتها مقابل ملاک دیده نمیشود . متن گرایی بیشتر در اولویت اول قرار داده شده بود و میتوان گفت یازدهمین اثر زیر و بم زیرزمین به نسبت اثری معمولی بود و تنها عامل جاذب مخاطب سوژه های قاف در باب شعری است . در بیت هم خصوصیت خلاقانه ای دیده نمیشود . به اجمال فعالیت قاف در عرصه ی گنگ قابل قبول در باب شعر و نیاز به تنوع بیشتر در استایل بود .

12 - شب خزان ( اجتماعی ) :
میرسیم به آخرین آهنگ آلبوم " زیر و بم زیرزمین " . اوترویی که با ترکیب زیر لایه های اجتماع و حس خودستایی و نشانه های کوتاهی از گنگ سرایی ، سعی در القای کامل احساس قاف در زیر و بم زیرزمین داشت . بیت مهدیار و خاص چیدن کیکها در ورس اول و تعویض دوباره ی درام حال و هوای خاص اوترو را به مخاطب القا میکرد . استایل و فلوی قاف متناسب با فضای معنایی کار روی بیت مهدیار حس خوبی به مخاطب میداد . به اجمال میتوان گفت برای بیان زیر و بم زیرزمین و خاطرات علی قاف شب خزان ، اوترویی خوب بود .

نگاهی فنی به آلبوم :

صبح مثنوی : این ترک نمونه‌ای از آهنگ مثنوی از حسین علیزاده و دیالوگی با صدای عزت‌الله انتظامی از فیلم حکم هست که مهدیار آقاجانی مثل همیشه سعی داره کارای نوینی از خودش عرضه کنه ، خب ضرب آهنگ صبح مثنوی هم از این قاعده مستثنی نیست ، ترکیبی از صداهای مدرن و ضربهای کوبنده با سبک بیت سازی قدیم مهدیار آقاجانی ، که در اون زمان تونست با به کار بردن سازهای سنتی در موسیقی هیپ هاپ بنیانگذار سبکی جدید در بیت سازی موسیقی هیپ هاپ باشه .

میرسیم به ترک بالاتر، این ترک نمونه‌ای از آهنگ بمون تا بمونم از خانم گوگوش هست، چیزی که تو این ترک بیش از حد به گوش میرسه استایل علی قاف هست واقعا مشخصه که قاف وقت زیادی گذاشته تا شعرش و با یه استایل خیلی زیبا و فلو رو این بیت مچ کنه ، بیتی با تمپو پایین ، ضرب های حجیم و البته اسنرهایی که زیر موزیک با تمپو بالاتری از ضرب اصلی بکار برده شده اند ،

ترک تاریکی ، به جرات میتونم بگم که این ترک یکی از سنگین ترین آهنگ های رپ پارسی از نظر زمان و دقت کار هست ، در زمان پلی شدن این ترک جدی بودن موزیک از همون لحظه اول مشخص میشه ، مهدیار آقاجانی با استفاده از صداهای خشن و جدی به طور کامل فضای کلی ترک رو با حال و هوای شعر اعتراضی علی قاف همخوان کرده .

ترک هدف با همراهی بیداد که خودش بیشتر سبک بیت سازی مهدیار و به قدیم میکشونه، استفاده بیشتر از سازهای سنتی و ترکیب ضرب ها با دف ،حضور بیداد و همخوانی در کُروس کار و همچنین آواهای سنتی در زیر آهنگ باعث شد که حال و هوائی نستالژیک زمان های قدیم به گوش ما برسه که البته قاف میتونست استایل فست برای این ترک بکار نبره تا کمی این آهنگ عامه پسند تر بشه و شنونده از اون حال و هوائی نستالژیک در نیاد ،

ترک ایران سرشار از خلاقیت مهدیار آقاجانی هست ، استفاده جالب ساز نی به عنوان ملودی اصلی بیت که در بیشتر کار به گوش ما میرسه و همچنین استفاده تنبک در یه کروس منسجم که به خوبی صداهای مدرن، صدای تنبک رو همراهی میکنن ، اما متاسفانه استایل قاف مثل ترک های قبلی آلبوم نوآوری نداشت وهمچنین حرف تازه ای در شعر ترک ایران وجود نداشت که البته شاید این ترک مربوط میشه به سالهای ابتدایی ساخت آلبوم.

 ترک حس غریب بر خلاف ترک ایران از استایلی قوی و فلو زیبایی برخوداره و از نکات قوت بیت این ترک ، میشه به آواهایی که در قسمت کروس کار اومده اشاره کرد و .... در کل میشه نتیجه گرفت، یکی از دلایلی که این آلبوم موفق شد اینه که این تیم دو نفره به عامه پسند بودن کارها فکر نکردن و با تمام انرژی از داشته ها و خلاقیت های خودشون تو تک تک کارها استفاده کردن که واقعا تفاوت کارها رو چه با کارهای دیگه و چه با ترک های قبلی این تیم به وضوح میشه حس کرد .

در ادامه من چند نمونه دیگه که برای ترک های بعدی آلبوم استفاده شده رو نام میبرم :

 خاورمیانه :این ترک نمونه‌ای از آهنگ اندوه از حسین علیزاده هست .

 مرجان : این ترک نمونه‌ای از آهنگ سهم من از مرجان هست .

 میان غم‌هایم : این ترک نمونه‌ای از آهنگ تصویر من از قاف می‌باشد .

 شب خزان : این ترک نمونه‌ای از موسیقی متن فیلم مالهالند درایو از دیوید لینچ و نمونه‌ای از آهنگ شد خزان از جواد بدیع ‌زاده هست .


نقد کاور:

این کاور از چهار قسمت تشکیل شده و هر کدوم مفهوم خودش رو میرسونه.

قسمت 1: بالای کاور که مجلسی آروم رو نشون میده با رنگ هایی روشن و آرام که همه در حال صحبت هستند و شخصیتی شبیه شاه که سمت چپ نشسته و در حال دستور دادنه که به نوعی خواسته اوضاع موسیقی مجاز یا بالا نشین ها رو توصیف کنه.

قسمت 2: که با رنگ سفید نشون داده شده و اسم آلبوم روش نوشته شده و کلمه زیرزمین در پایین ترین نقطه قرار داره.

قسمت 3: دو نوار قهوه ای رنگ به صورت عمودی وجود داره که سمت راست کلمه ق یا قاف درون یک دایره قرار گرفته و معرف اسم خواننده است.

قسمت 4: به نظر من اینجا مهمترین قسمت این کاور هست و نماد زیر زمین یا موسیقی زیرزمینی.

در این قسمت از رنگ های تیره و سرد استفاده شده و شخصیت ها در حال جنگ هستن و به هر وسیله ای سعی می کنن همدیگه رو از میدون خارج کنن که باز هم استعاره ای از وضعیت موجود موسیقی کشور مخصوصا موسیقی بسیار گسترده زیر زمینی هست.


بررسی کلی آلبوم :
در راستای گسترش هیپ هاپ ، سبک خاص قاف و قدرت و شناخت مهدیار در آهنگسازی ترکیبی است موثر که نیازی برای رپ امروزی ماست . دانش هر دو نفر از خواسته هایشان میتواند نتیجه گرفته از ترکیب خود خواسته ها و گفت و گوها و مخاطب شناسی های دوطرف باشد .
انطباق اثر با سلیقه های گوناگون و به اصطلاح همه گیر بودن اثر ملاکی مهم برای چنین ترکیبی است که از این دو نفر بیشتر سبک گرایی و حفظ اصول برای هیپ هاپی خالص مشاهده شده که به دیدگاه من هدف گذاری اولیه منوط به اهداف خواننده است و قاف با ظهور رویای خود سر نخ هایی به ما میدهد .
تناسب آهنگها با سیر داستانی مشخص و به نظر با برنامه ریزی بوده . شعر نویسی قاف به لحاظ فن با مهارت استایل ادغام شده و جدا از هم نیست . اما از نظر مفهومی گاها منطق گرایی شخصی معترض و گاها حس گرایی شخصی تنهاست .
تنوع آهنگها با فیت های مختلف و گاها ناقص به لحاظ خلاقیت موضوعی شروع مناسبی برای اولین آلبوم قاف است . زیبایی غیر قابل انکار آلبوم ، هماهنگی ترکیب ( مهدیار و قاف ) و هم چنین به کار گیری محسوس زبان معنا در دل صداها از سوی مهدیار است .
به اجمال ، آلبومی بسیار خوب برای اولین تجربه و شناسنامه ای در امتداد سکوت برای هیپ هاپ ایرانی در سال 90 است . زحمات قاف و مهدیار و سایر دست اندر کاران آلبوم نیازمند تقدیر و حمایتی از سوی رپ خواهان ایرانی است .


ترتیب آهنگ های آلبوم به معیار مخاطب پسند بودن از زبان مخاطب و هم چنین نمره دهی کلی بر حسب معیار های مربوطه در مقیاس 1 تا 10 :

1) تاریکی – استایل : 9 تکست از لحاظ مفهوم :8.5 تکست به معیار فن : 8 کروس : 8.7   بیت : 9
2) فضای سرد – استایل : 8.5 تکست از لحاظ مفهوم : 8 تکست به معیار فن : 7.5 کروس : 8.8 بیت : 8.5
3) میان غم هایم – استایل : 8.2 تکست از لحاظ مفهوم :7.6 تکست به معیار فن : 8 کروس : 7 بیت : 9
4) مرجان – استایل : 9 تکست از لحاظ مفهوم : 7.5 تکست به معیار فن : 7 کروس : 7.5 بیت : 8

5) صبح مثنوی – استایل : 8.5 تکست از لحاظ مفهوم : 8 تکست به معیار فن : 7.2 بیت : 9.4
6) حس غریب – استایل : 8 تکست از لحاظ مفهموم : 7 تکست به معیار فن : 7 کروس : 8.5 بیت : 8
7) خاورمیانه – استایل : 8.8 تکست از لحاظ مفهوم : 8.5 تکست به معیار فن : 7.5 کروس : 8 بیت : 9
8)
هدف – استایل : 8.2 تکست از لحاظ مفهوم : 7.5 تکست به معیار فن : 8 کروس : 8.5 بیت : 7.5
9) شب خزان – استایل : 8.8 تکست از لحاظ مفهوم : 9 تکست به معیار فن : 8 بیت : 9
10) بالاتر 2 – استایل : 8 – تکست از لحاظ مفهوم 7.5 تکست به معیار فن : 8 بیت : 7.5
11) ایران – استایل – 7.5 – تکست از لحاظ مفهوم : 7 تکست به معیار فن : 7.5 کروس : 8.5 بیت : 8.5
12) بالاتر 1 – استایل : 7 تکست از لحاظ مفهوم : 6.5 تکست به معیار فن : 7 کروس : 7 بیت : 8.5

تهیه کنندگان این مطالب هر کدام در بخش های خود :

نقد و بررسی از محمد
نقد و بررسی صوتی آهنگ از  علی
بررسی فنی از مجید شفیعی
بررسی کمی از جاوید
بررسی سیر داستانی و توزیع آلبوم از آریا
تهیه کاور و گرافیک از جلیل
بررسی کاور از رسول مرشدلو
تنظیم و ویرایش و بازنگری نهایی از مسعود


اسامی تیم به ترتیب الفبای انگلیسی به شرح زیر می باشد :

Aryana ( علی )
Arya_gharbal(آریا)
beatmusic(مجید شفیعی)
Mohamad ( محمید )
M4$0u5(مسعود)
Netbaz(جاوید)
Rasoul Morshedlo(رسول)
tf2000(حمید)
Zero ( جلیل )

اتحاد تا جهانی شدن رپ فارس
متحدین



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده توسط Arash در سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:,

و ساعت 15:0

درباره ی ما

به وبلاگ من خوش آمدید

Arash

آذر 1390

»تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 5
بازدید کل : 23980
تعداد مطالب : 4
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1